Този път ще поговорим за това кое окачване е по-добро: мекото или твърдото. Нека да разберем какви са разликите. Ще ви обясним защо изборът на окачване зависи от целите, които преследвате при закупуване на автомобил. От твърдостта не винаги идва издръжливостта, а от мекотата - комфорта.
За начало ще анализираме какви функции трябва да изпълнява всяко окачване:
да намали вибрациите при движение;
да бъде един, неотделим от автомобила механизъм по време на екстремно спиране или сблъсък;
осигуряване на плавно движение на машината;
поддържане на ясни ъгли на колелата
ефективно и бързо обиране на колебанията на корпуса, докато шофирате през дупки, неравности, “легнали полицаи” и т.н.
За да могат всичките 4 колела уверено да стоят на пътната настилка, те трябва да могат да се движат нагоре и надолу и да докосват с цялата си ширина пътя. За да направите окачването по-меко или по-твърдо, трябва да извършите специална настройка на пружините. Амортисьорите също играят значителна роля.
Тези елементи на окачването са отговорни за “гасенето” на колебанията. Тоест, от тяхната настройка зависи до каква степен ще поемат вибрациите както и степента на изместване на корпуса при движение по неравни пътища. Амортисьорът може да направи окачването по-твърдо, но и по-гъвкаво. Не е необходимо да го настройвате прекалено меко - колата ще се люлее като махало. Прекалено твърдото - също не е необходимо: автомобилът ще „обира“ и най-малката неравност на пътната настилка. Компетентният автомеханик може да регулира амортисьорите, така че да се усещат по-малко друсания, както и да намали разклащанията на превозното средство по време на ускорение и спиране. Освен това, окачването няма да реагира при преминаване през най-малката дупка и няма да се повреди, ако автомобилът се окаже в дълбока локва.
На следващо място, нека да поговорим за твърдото окачване, неговите плюсове и минуси.
Когато окачването е добре настроено, железният кон става по-безопасен и маневрен. Затова на спортните автомобили се слага само по-твърдо окачване. То има поне 6 предимства:
колелата са с по-добър контакт с пътната настилка;
при завъртане дори с висока скорост, колата е много устойчива;
резките маневри се извършват без усилия;
спирачният път е по-кратък от този на мекото окачване;
по равен път е лесно да се развие висока скорост за минимално време;
мокрият, заснежен или покрит с лед път - не е причина за намаляване на скоростта.
Твърдото окачване обаче има и недостатъци. Те са свързани със здравето на водача и разходите за поддръжка.
И така, собственикът на автомобил с твърдо настроено окачване усеща всяка дупка, неравност и камък. Гръбначният стълб се претоварва, при което след няколко години на шофиране може да се появят болки в гърба, а дори и изкривявания.
Друг важен минус - по-твърдото окачване ще трябва внимателно да го наблюдавате, тъй като бързо се износва. Амортисьорите ще трябва да бъдат подменяни на всеки 70 хиляди километра или дори по-често.
Експертите са уверени: по-твърдото окачване не е най-добрият вариант, защото едното колело често се разтоварва. Това означава, че при завиване и извършване на остри маневри, тежестта на автомобила се „пренася“ върху едната от страните. Така колелото, оставено без „тегло“, лесно се отделя от повърхността, което прави машината неуправляема.
Ако често шофирате по гладки градски пътища или магистрали с много завои, ако искате да направите колата си по-маневрена и управляема - пренастройте окачването. Направете го по-твърдо. Нека направим предварителната уговорка: не трябва да го правите сами, ако не сте професионален автомобилен механик. В специализирания сервиз има два начина да направите окачването по-твърдо:
Ще бъде монтиран висококачествен стабилизатор против преобръщане, което ще попречи на колелата, разположени на една и съща ос, да се движат в различен ритъм. Методът обаче не е най-добрият - едното колело ще остане разтоварено при завиване на 90 градуса или по-малко.
Те ще направят окачването по-твърдо: ще регулират пружините и амортисьорите по определен начин. Колата наистина ще стане по-послушна, но веднага ще усетите разликата в комфорта.
На следващо място, нека поговорим за мекото окачване.
Очевидните предимства на автомобила с меко окачване - комфортът и ясното сцепление на пътя (по-добро от по-твърдото окачване). Меката настройка на окачването е популярна в Щатите от много години - 8 от 10 пътища там са прави. Нека ясно да посочим плюсовете на този тип:
ефективно поемане на вибрациите на осите при пътуване по неравни пътища;
комфортно возене, липса на друсане и натоварване върху гръбначния стълб на водача и пътниците;
детайлите на правилно настроеното меко окачване се износват на 100 хиляди километра или дори повече;
натоварването върху колелата по време на завиване се разпределя по-равномерно, отколкото при твърдото окачване;
сцеплението е по-добро в сравнeние с твърдата настройка.
Недостатъците на мекото окачване също са много. Те са свързани с особеностите на конструкцията.
Когато завивате, трябва да забавяте скоростта, в противен случай накланянето става твърде голямо и има дори риск от преобръщане.
Машината е по-лошо управляема, отколкото при твърдата настройка. При бързо каране, спирането с автомобила, приетeжаващ меко окачване, няма да сработи бързо - колата ще се 'люлее' по време на всяко внезапно движение. „Легналите полицаи“, дрифта, късите състезания на прав участък (драг състезания) - дори не си и помисляйте за това.
Пътниците на автомобила с меко настроено окачване често са притиснати.
Когато окачването е прекалено меко, това добре се усеща в завоите: колелата от другата страна провисват във въздуха.
Ако теглото на пътниците и багажа от едната страна е по-голямо, отколкото от другата (като се вземе предвид и багажника), колата ще се наклони още повече и ще се превърне почти в неуправляема и ще загуби сцепление.
Ако често шофирате по разбити, неасфалтирани пътища, движението Ви е по права линия или спокойно шофирате колата, предпочитайки комфорта - изберете кола с меко окачване. Другият вариант е да „омекотите“ твърдото окачване по един от следните начини:
Купете меки гуми или намалете част от налягането на настоящите. Първият вариант е по-безопасен, защото автомобилът с изпуснати гуми се управлява трудно и е нестабилен на пътя. Карането с подобни гуми натоварва двигателя и го карате да консумира повече гориво. Освен това, меките гуми няма да издържат дълго;
Закарайте автомобила в автосервиз, сменете амортисьорите. Ако монтирате газомаслени или маслени, ще получите по-меко окачване;
В автосервиз също можете да смените амортисьорните пружини. Съществуват два начина да изберете: закупуване на нови, по-меки или да изрежете старите. Вторият вариант ще направи колата по-ниска. Харесва ли ви - решете сами.
Не забравяйте: за да направите окачването по-меко са необходими компетентни настройки. Разумният вариант - последната степен на мекота на окачването, да е на границата с твърдото.