Купуването на употребяван автомобил е най-добрият вариант за тези, които са с ограничен бюджет, но искат да се сдобият с личен автомобил. Това е възможност да станете собственик на по-висок клас автомобил, който обаче не е нов.
В статията ще ви разкажем за това, как да си купите кола втора ръка и да не останете излъгани, ще разкрием тънкостите на избора и ще дадем няколко полезни съвета.
Бюджетът. Необходимо е да се определи сумата, която може да се похарчи за закупуване на употребяван автомобил. Към нея прибавете още 5-10%, защото употребяваните автомобили често се нуждаят от допълнителни вложения. Понякога първите разходи могат да дойдат само след няколко месеца, а в други случаи колата ще се нуждае от пари още на първия завой. Автомобилите “от първа ръка” са доказани случаи с „чиста“ юридическа история и без скрити проблеми. Ние знаем всичко за техническото им състояние и ще Ви разкажем подробно за избрания автомобил.
Избор на модел. Вземете предвид не само личните предпочитания, но и техническите характеристики, опита на другите собственици, ликвидността на автомобила, взет от пазар на коли втора ръка. Не позволявайте на емоциите си да Ви накарат да направите необмислена покупка, за която по-късно ще трябва да съжалявате. Бъдещият купувач трябва да направи избора на автомобил, като се ориентира по неговото техническо състояние и "законова чистота".
Покупката на автомобил втора ръка започва с въпроси към продавача. Какво да попитате, за да не си загубите времето?
Попитайте кога е закупена колата, коя година е произведена по ПТС и колко собственици е имала. Не е необходимо да разчитате, че продавачът ще бъде кристално честен с вас, но това ще отреже част от лъжците. Най-добрия вариант е по време на проверката да си направете изводите: ако веднага ви излъжат, какво ще се случи след това?
Пробег. Истината: колкото по-малко - толкова по-добре. Обърнете внимание на детайлите: раздърпания и скъсан волан и дръжката на шофьорската врата, износената постелка под педалите и общия изглед на салона, ясно ще Ви покажат, че колата е карана повече, отколкото е стояла. Помислете логично: след две години в София автомобилите рядко се предлагат с 3000 пробег, освен ако не са „сезонен“ суперкар. За автомобил с полирана от често каране броня, пробегът определено не е 5 хиляди, а вероятно не е и 50.
Особености на експлоатацията. Трябва да погледнем къде е управлявано превозното средство, защото след хиляди километри по лошите пътища, от колата остава по-малко, отколкото е необходимо. Реагентите в големи количества се ръсят по софийските пътища, а те не щадят лаковото покритие на боята. Няма да е възможно навсякъде със сигурност да проверите къде е карана колата, но от няколко години в задръствания и химията по софийските улици, трябва внимателно да проверите състоянието на купето.
Ремонтни дейности. Важно е да разберете какво е ремонтирано и по каква причина. Информираността ще ви позволи да обърнете внимание на важните нюанси по време на личния тестдрайв. Разбира се, в интерес на продавача е автомобилът да се представи в най-добрата си светлина, така че трябва да търсите и да намерите недостатъците на автомобила. Внимание - върху боядисаните части, падналата боя на закрепващите елементи на каросерията (което означава, че са премахвани за нещо), неестествения блясък, лошо поставените елементи по интериора, увисналия таван и заменените елементи по таблото са само трикове. Ако е възможно - вземете историята на обслужванията на автомобила от официалния дилър.
Технически паспорт. Обърнете внимание на датата на регистрацията и годината на издаване. Трябва също да проверите съответствието на номера на каросерията под капака и в купето, номера на двигателя и т.н.
Сервизна книжка. Не е задължително, но ако има редовни отбелязвания за преминаване на поддръжка, тогава това е плюс в полза на покупката. Вниманието към собствения автомобил - това е залог (не гаранция!) за неговото добро състояние.
Чистота на купето. Мръсотията по купето скрива дефектите в боята. Недостатъците по боята са слабо видими при дъжд.
Разстоянията трябва да имат еднаква ширина по цялата си дължина. Ако размерът между елементите на корпуса “плават”, то тогава най-вероятно детайлът е свалян и има пропуски при обратното му поставяне.
Покритието на боята. По тази точка могат да бъдат разпознати много копия. Някои са сигурни, че е почти невъзможно да се определи 'на око' добре боядисания детайл. Други обаче смятат, че не оригиналното боядисване се вижда от пръв поглед. Както обикновено, истината е някъде по средата. Обърнете внимание на странния блясък на лака, резките преходи между боята, ясно нееднородния шагрен, разликите в цветовете, особено под различни ъгли. Преди да използвате дебеломер, информирайте се за обичайната дебелина на покритието на боята за конкретната марка.
Пространството под капака. Чистият мотор трябва да ви предупреждава - най-лесният начин да скрият маслените петна, показващи, че се изискват ремонтни дейности. Петната от ръжда и просто голия метал на елементите върху корпуса трябва да са алармираща индикация за Вас.
Корозия. Най-често ръждата се образува на следните места: колесни арки, прагове, местата под гумените уплътнители и пластмасовите декоративни елементи, долния ръб на капака на багажното отделение и т.н.
Теглич - тегличът на ремаркето. По-добре е него да го няма. Особено ако търсите кола с офроуд възможности. Не е много полезно да прекарвате тежки товари с ремарке, закачено за окачването, тъй като се износва по-бързо. Горното не се отнася за случаите, когато „куката“ не е опция, а неподвижна част от машината.
Салон. Пукнатините, драскотините, ожулванията по седалките, облицовката на вратите и арматурното табло не добавят стойност към цената на автомобила. А помагат поне косвено да се сравни посочения пробег с реалните възможности. Малко вероятно е лъскавият волан да отговаря на няколко десетки изминати километри, както и протърканите дръжки на вратите. Но всичко си има своите нюанси. Някои автомобили имат некачествена кожа на волана и тя се захабява особено бързо. Други модели пък имат „фирмена“ болест във вид на драскаща се пластмаса: тя ще изглежда износена само след няколко месеца работа с автомобила. Имайте това предвид - прочетете отзивите на собствениците, посочващи слабите места на съответния модел автомобил.
Подът под стелките. Не трябва да има вода или други течности - тяхното присъствие показва нарушение в херметичността на уплътненията или повредената климатична система.
Колелата не трябва да имат луфт. За да проверите това, трябва да качите колата на подемник или да я вдигнете с крик, да заключите волана и след това, използвайки сила, да проверите наличието на луфт по отношение на вертикалните и хоризонталните равнини.
Капаци на шарнирите на окачването и кормилното управление. Задължително проверете капаците на шарнирите за наличие на смазка и течове - достатъчно е само натискане с пръст.
Колесни дискове. Не трябва да има вдлъбнатини или пукнатини.
Гуми. Неравномерното износване показва проблеми в окачването или дефекти в геометрията на каросерията.
Амортисьори. За проверката им е необходимо да приложите към съответното крило сила, перпендикулярно на хоризонталната равнина, след което да я освободите: трябва да се образува 3 разклащания след натиска - повдигане, спускане, повдигане.
Цилиндри и маркучи на спирачната система. Не се допускат течове
Спирачни механизми. Уверете се, че липсва прекомерно износване. Това изисква визуална проверка и измерване на дебелината на диска и триещите се накладки. Оптималните параметри зависят от модела на автомобила.
Масло. Препоръчва се двигателят да се провери за течове на масло, както и самото масло за наличие на износващи се частици и мехурчета в него.
Охлаждаща система. Проверете охлаждащата система за течове, а също така проверете и еластичността на гумените маркучи.
В запалено състояние. Направете тестова проверка на работата на всички индикатори на таблото. След това, няколко пъти включете и изключете запалването. След това стартирайте двигателя за 10–20 секунди, изгасете и дайте на контакт, без да стартирате двигателя - индикаторът за аварийно налягане на маслото не трябва да е активен, но ако лампичката светне след изключително кратък период от време, от техническото състояние на двигателя оставя много да се желае.
При запалване на студения двигател. Развийте капачката на охладителната система и се уверете, че няма въздушни мехурчета. След това трябва да развиете капачката на маслото и да се уверите, че от там не излизат газове. Препоръчва се още работещия двигател да бъде проверен за евентуални течове на работни течности.
Звукът. Чукането на метал и неравномерните обороти показват неизправност в двигателя.
Цветът на отработените газове. При работещ на празен ход двигател, газовете са почти безцветни, а когато натиснете педала на газта, те са бледо синкави. Синьото, черното и гъсто бялото означават неизправност.
Превключване на предавките. В движение, проверете скоростната кутия за нейната работоспособност - не трябва да има външен шум и вибрации. Лостът не трябва да играе, а предавките трябва да се превключват лесно.
Спирачките. Страничните звуци, отклоняването на колата встрани и твърде големия спирачен път - всичко това са причини за проверка.
Управление. Трябва да тръгнете по равен участък от пътя и да продължите напред, без да държите волана. Ако колата спонтанно започне да променя траекторията си, то вероятно има проблеми с волана, геометрията на каросерията или окачването.
Ако нямате желание, необходимите умения или време, за да оцените сами автомобила, тогава можете да поискате помощ в сервиз или автосервиз. Трябва обаче да се каже, че не си струва да пестите при проверката на автомобила. Проверката в добър сервиз (по-добре специализиран) ще ви помогне да спестите пари в бъдеще. Подминете колата, чийто собственикът отказва тя да бъде прегледана от майстори под предлог на липса на време или нещо друго.
Продължавайки темата как да изберем кола втора ръка, трябва да споменем и категориите от продавачи:
Частни лица. Това са собствениците на употребявани автомобили. Често те знаят повече за автомобила, отколкото продавачите в автокъщите. Не разчитайте на разкрития, но най-често именно от такива хора можете да получите най-пълната история на колата.
Прекупвачи. Тези, които препродават автомобили. В идеалния случай, те провеждат малък тест с елиминирането на основните недостатъци на състоянието, за да постигнат максимална цена. Недостатъците в подобен вариант за покупка са доста. Такива продавачи няма да Ви кажат истината за колата, а ако го направят, то това ще са общи приказки и по-често - нямат много общо с реалността.
Официални дилъри. Употребяваните автомобили се появяват в асортимента на официалните автокъщи благодарение на Trade-In търговската схема, при която купувачът на нов автомобил предлага стар, за да компенсира от цената на първата. Важно предимство при закупуването от оторизиран дилър е качеството и безопасността - автомобилите са подложени на пълна поддръжка и се ремонтират от квалифицирани специалисти, използвайки оригинални резервни части, разходни материали и високотехнологично оборудване. Друг голям плюс - самоуважаващите се автокъщи оформят автомобила за себе си. FAVORIT MOTORS например прави същото, като поема отговорност за всеки автомобил втора ръка. При прекупвачите и търговците дилъри, в качеството на последен собственик по документи се зачита предишният собственик. В случай на проблеми, те не могат да бъдат подведени под отговорност.
Групата от компании FAVORIT MOTORS - това е един от най-големите участници на автомобилния пазар в Русия. Имаме удоволствието да ви предложим да закупите както нов автомобил, така и кола втора ръка. Тук можете да изберете кола, която най-добре отговаря на вашите желания и предпочитания.
Ние помагаме при избора и даваме съвети за закупуване на употребяван автомобил.
Имаме голям избор от коли втора ръка на различни цени, марки, модели и варианти на изпълнение.
Преди продажбата извършваме подробна диагностика на машината по множество точки, така че бъдещият собственик да знае всичко за нейното техническо състояние.