Окачването на автомобила осигурява връзката на купето с гумите и служи за подобряване устойчивостта на превозното средство при противодействието му на околни препятствия, като силния вятър и накланянето при острите завои. В същото време обаче съществуват няколко вида и би трябвало да знаем как функционира всяко едно от тях. Нека ги разгледаме накратко - зависимо, независимо, торсионно, пружинно, многоточково, двураменно и полунезависимо окачване.
При независимото окачване, на една ос се намират две колела, всяко от които независимо от другото променя своя ъгъл при преминаване през неравност. Така двете не се влияят и съответно се подобрява комфорта при возене. Също така, независимото окачване спомага за подобряване на сцеплението на гумите с пътната настилка при преминаване по неравности, защото съседната гума не променя позицията си, когато другата преминава през дадено релефно препятствие на пътя.
Нека разгледаме някои видове в тази категория:
многоточково - система от няколко подвижни щанги, осигуряващи многоточково захващане и наклон не само на колелото, но и на неговата сходимост, допълнително подобрявайки стабилността на превозното средство в завоите;
двураменно - състои се от две рамена, осигурявайки допълнително пространство за изместване ъгъла на оста при въртене в завои. Поради надлъжната наклонена двураменна конструкция на тази ос изместването навътре е по-голямо и позволява поемане на по-голяма неравност;
торсионно - обикновено представлява стоманен прът, чиято способност е да се усуква и подобрява гъвкавостта си. Единият му край е прихванат за купето на автомобила, а другият за самата конструкция или рамо на окачването;
пружинни - гъвкави спираловидни елементи, предназначението на които е финото обиране и поемане на колебанията при неравности. Пружините са торсионни, спирални или листови.
При зависимото, двете колела на една ос са твърдо свързани, защото при промяна в ъгъла на едното, вследствие на преминаване през релефна неравност по пътя, се измества и другото. Това е така, защото оста не е гъвкава, а твърда, което се отразява и негативно върху комфорта при возене в автомобила. В същото време, при завиване и леко накланяне на автомобила при равен път, четирите гуми поради своята зависимост запазват доброто си сцепление с пътя и колата е по-устойчива.
При полунезависимото, влиянието върху съседното колело е минимално, но все пак го има. При преминаване през препятствие, вертикално се измества ъгъла на позициониране, което оказва съвсем лека промяна и при съседното колело. Така между двете съществува определена полунезависимост, откъдето идва и наименованието.