Приятели, приветстваме ви да посетите сайта за авточасти. Добрият автомобилен ентусиаст познава възможностите на своя „кон“ и потенциалът му на пътя. Ето защо всеки спад в мощността на двигателя се усеща веднага.
Друго нещо е, че определянето на причината за това явление не е толкова просто. В тази статия разглеждаме проблема от всички страни и изтъкваме основните причини за загуба на мощност от двигателя.
В повечето случаи спад в силата настъпва при:
1. Лошо качество на горивото. Ако автомобилът загуби мощността си веднага след наливането на гориво от бензиностанцията, тогава причината за проблемите е ниското качество на бензина. Резултатът е загуба на мощност, когато двигателят е горещ. В най-лошия случай възникват проблеми със силовия агрегат.
Единственият изход в този случай е пълното източване на старото и наливане на ново гориво. Ако това не бъде направено, тогава напълно можете да съсипете силовия агрегат.
Основният симптом на лошия бензин е не само загубата на мощност от двигателя. Често проблемът се проявява като трудности при запалване, поява на нагар върху контактната група от свещи и червеникави налепи върху тях.
2. Запушен въздушен филтър. Често двигателят губи мощност по една проста причина - заради замърсения си въздушен филтър. Обяснението е просто - гориво-въздушната смес прониква в двигателя без достатъчно количество кислород, което се отразява върху качеството на неговото изгаряне. В резултат на това, мощността на силовия агрегат спада.
Най-лесният начин за решаване на проблема тук е поставянето на нов филтриращ елемент. По правило, той струва стотинки и можете да направите смяната самостоятелно, без да плащате скъпо на специалисти.
3. Замърсени или стари запалителни свещи. Ако отдавна не сте сменяли свещите в двигателя, тогава определено трябва да го направите. Замърсяването на електродите им и прекомерното износване - всичко това може да повлияе върху качеството на запалването и ефективността на изгарянето на въздушно-горивната смес.
В този случай трябва да се направят две неща - да се разбере какви са причините за замърсяването на свещите (ако те са сменяни наскоро) и да се поставят нови.
4. Запушен горивен филтър. Някои начинаещи шофьори дори не знаят за съществуването на такова устройство. Всъщност, горивният филтър играе ключова роля в работата на двигателя.
Ако той е запушен с различни 'отломки', то в двигателя ще постъпи ограничено количество гориво. Резултатът ще бъде в резкия спад на мощността. В този случай най-доброто решение е просто да смените горивния филтър.
5. Проблеми с механиката на двигателя. В най-лошите случаи, причината за спада на мощността е неизправност в самия силов агрегат - спад в компресията, износване на буталните цилиндри, промяна в ъгъла на клапаните и т.н. В подобен случаи няма как да не посетите специалист за ремонт на двигателя.
6. Горивната система. Друга причина за спад в мощността на силовия агрегат е неизправността в системата за подаване на горивото. Това са цяла група от проблеми:
Неизправности на кислородния датчик или инжекциона;
Отказ на горивната помпа. Например, поради лошото качество на горивото или останал бензин на дъното на резервоара (тук се утаява повечето мръсотия);
Спад в налягането на тръбите и маркучите, през които се подава горивото и т.н.
7. Замърсяването на катализатора и изпускателната система също е една от причините за спад в мощността на силовия агрегат. За да се отстрани проблемът, е необходимо да се замени катализатора. В същото време трябва да сте подготвени и за определени разходи, защото такъв детайл може да бъде много скъп.
При търсене на причините за намаляване на мощността на силовия агрегат, трябва да вземете предвид вида на самия двигател - карбуратор или инжекцион.
Помислете за възможните неизправности за всеки от вариантите:
1.Загубата на мощност при инжекционния двигател може да се дължи на следните причини:
Замърсяване на въздушния или горивния филтър;
Ниско налягане, създадено от горивната помпа;
Замърсяване на мрежата на горивната помпа;
Замърсени дюзи;
Повреда на основните датчици, свързани с работата на силовия блок;
Отказ на регулатора на налягането на горивото;
Неизправност на ламбда-сондата и т.н.
2. При намалена мощност на карбураторния двигател, причините могат да бъдат следните:
Замърсяване на щуцерите на горивната помпа или поради ниско налягане;
Замърсяване на карбуратора или проблеми с работата на игления клапан;
Грешки в регулирането на състава на въздушно-горивната смес;
Недостатъчно отваряне на карбуратора;
Задръстване на клапана на икономизатора;
Намаление или прекомерно завишение нивото на горивото в двигателя (може да бъде причинено от неизправност на поплаваковия елемент);
Влошаване пропускателната способност на дюзите и каналите на карбуратора и т.н.
Когато се появят първите проблеми с тягата на силовия агрегат, трябва да направите пълна диагностика, да определите причината за неизправността и не забравяйте да я отстраните. В противен случай последствията могат да бъдат най-непредвидими. Успех на пътя и разбира се безаварийно пътуване.
Загубата на мощност от двигателя може да се дължи на редица причини, които да бъдат няколко, или само една. Тези причини зависят от много фактори, като например пробегът на автомобила и състоянието на неговия двигател, навременното му обслужване, качеството и вискозитета на моторното масло и горивото, както и други условия, които ще разгледаме подробно в тази статия. Ще поговорим също за това, как да върнем мощността на двигателя. За да разберем по-лесно защо някой мотор е загубил предишната си мощност, първо трябва да си спомним как всъщност е намаляла тягата - рязко или постепенно. Тогава търсенето на причината за загубата ще бъде наполовина. Например, ако спадът в мощността е станал рязко, най-вероятно това се дължи на някаква повреда, като например запушване на дюзата (ите) или повреда в турбината.
Ако обаче загубата на мощността от двигателя е настъпила постепенно, за дълъг период от време, тогава най-вероятно моторът е пострадал от естественото износване на буталната група или от запушване на въздушния или горивен филтър, които е трябвало да бъдат подменени по-рано, поради лоши условия на работа на машината.
Ще анализираме по-подробно тези нюанси и не само! Първото правило, което ще помогне значително да се улесни откриването на причината за загуба на мощност, както беше споменато и по-горе, е разбирането на това, как е възникнала загубата на тяга. Всеки знае, че има различни двигатели - карбураторни, инжекционни, дизел и дори всеки тип двигател може да има различни причини за загуба на мощност, в зависимост от конструкцията на мотора.
Но въпреки това, съществуват и еднакви причини, поради които всеки двигател може да загуби мощност, независимо от неговата конструкция. Като начало ще разгледаме причините за неизправността, които са идентични за всички видове двигатели, а след това ще разбием статията на малки раздели, които описват причините за загубата на мощност за конкретен тип двигатели.
Причини за загуба на мощност от всички видове двигатели
Ако двигателят ви е загубил драстично мощността, то причината може да е в зареждането на автомобила или мотоциклета с некачествено гориво. В това можете и сами да се уверите без посещение на химическа лаборатория. Ако не сте зареждали гориво преди, тогава най-вероятно моторът ще загуби мощност поради повреда на един от цилиндрите. Това е описано по-подробно по-долу, тъй като причините за неизправността в цилиндрите на дизеловите и бензинови двигатели са малко по-различни.
Но абсолютно всички видове двигатели (с изключение на роторните), които нямат хидрокомпенсатори, често губят мощност - поради нарушения. Наистина, при малка термична междина на клапана, той не се затваря напълно и компресията в цилиндъра се губи, а с това и мощността. И ако луфтът е твърде голям, в допълнение към износването на механизма за синхронизация, клапанът се затваря - отваря се късно, а мощността на двигателя отново се губи.
Можете да констатирате увеличения термичен луфт чрез тракащия звук и можете да определите намалената термична междина чрез измерване на луфта с помощта на сондата. По-новите двигатели с хидравлични компенсатори на клапана могат да загубят мощност поради отказ на един от компенсаторите (те често се повреждат при немърливите шофьори поради мръсотията в маслото).
В края на краищата, и най-малкото петънце в двигателното масло може да попадне в хидравличния компенсатор, който е изготвен с висока точност и да го повреди, което ще доведе до неговия отказ и нарушение в работата на клапана и разбира се, ще доведе до загуба на мощност. Доста е просто да се определи защо се губи компресията: поради износване на буталото или клапаните, за което вече писахме. Измерваме компресията и записваме показанията.
След това изсипете във всеки цилиндър (през отвора на запалителната свещ) около 30-50 грама двигателно масло и измерете отново компресията. Ако тя се увеличи след изсипването на маслото, буталната група се износва, а ако остане така, тогава проблемът е в клапаните (клапанни луфтове). Друга причина за загуба на мощност при всички видове двигатели е запушването на въздушния или горивния филтър.
А онези собственици на автомобили, които въпреки това стриктно спазват периодичността на подмяната, не знаят основното - че препоръките на производителя за всяка чуждестранна марка кола са предназначени за европейския шофьор. В крайна сметка, европейските пътища периодично се мият с почистващ препарат и върху тях няма много прах. Е, при какви условия чуждестранните автомобили работят у нас? Някой виждал ли е пътищата да се мият и колко коли се използват в селските райони? При такива условия въздушният филтър трябва да се сменя поне два пъти по-често.
Същото се отнася и за горивния филтър, тъй като на някои бензиностанции можете да намерите течности със странна миризма, която трудно може да се нарече гориво. Друга причина за загубата на мощност, макар и незначителна, може да се забележи през зимата при зареждането на неподходящото гориво. Наливането на масло с по-висок вискозитет води до загуба на мощност на двигателя, особено при минусови температури. Затова, използвайте масло с препоръчани от производителя маркировки.
Загуба на мощност на бензинов двигател.
Често се случва загуба на мощност поради повреда на един от цилиндрите на двигателя. Отказа на един от цилиндрите на бензиновите двигатели най-често възниква поради неизправност. Инжекционният двигател може да загуби мощност поради:
запушени горивни и въздушни филтри;
запушване на решетката на горивната помпа;
недостатъчно налягане на електрическата горивна помпа;
неизправности в блока за управление на двигателя;
замърсяване на дюзите (как да ги почистите);
отказ на датчиците (можете да разберете как сами да проверите всички сензори на инжекционния двигател);
неизправности в регулатора на налягането на горивото;
при повреда на ламбда сондата. В този случай разходът на гориво значително се вдига, а мощността спада. Ламбда сондата е доста скъпа, но е напълно възможно старата да се поправи;
по принцип инжекционният мотор може да има доста неизправности, поради които мощността да спадне. За подробности как да определите неизправността на инжекционния двигател според поведението на машината, можете да разберете по-долу.
Карбураторният двигател може да загуби мощност поради:
запушени горивни и въздушни филтри;
намаляване на пропускателната способност на дюзите и каналите на карбуратора (каналите и дюзите на карбуратора трябва да се прочистят и продухат);
твърде малко или твърде много гориво в поплавъчната камера (регулирайте нивото);
задръстване на клапана на икономайзера (прочистване на клапана от замърсяване);
от непълно отваряне на карбуратора (регулирайте или смазвайте задвижващия механизъм);
от неправилна настройка на състава на горимата смес (регулирайте качеството и количеството);
от запушване или задръстване на карбуратора (трябва да се почисти);
запушване на щуцерите (клапаните) на горивната помпа или от недостатъчно налягане на помпата (поради загуба на еластичност или повреда на диафрагмата на помпата - заменете диафрагмата);
поради изпускане на въздух през херметичното уплътнение между карбуратора или всмукателния колектор (или през уплътнението между всмукателния колектор и главата на цилиндъра - заменете уплътнението);
поради попадането на вода в карбуратора (симптомът е 'кихане' на карбуратора - промийте горивната система и сменете бензина);
поради запушване на горивната мрежа в резервоара за бензина (промийте мрежата и резервоара).
поради замръзване на водата в маркучите за гориво през зимата (ако разбира се има вода в бензина - сменете бензина и промийте горивната система)).
Конструкция на поплавковия механизъм и игления клапан на карборатора.
1 - корпус на клапана, 2 - игла, 3 - ограничител, 4 - глава на иглата, 5 - ос на поплавъка, 6 - стоп (език), 7 - поплавък, A - разстояние, равно на 6,5 мм.
Като цяло - основната причина за загубата на мощност от карбураторния двигател - това е обедняването на работната смес, което може да е породено от описаните по-горе причини. Карбураторния мотор може да загуби част от мощността си, поради прекомерно обогатяване на работната смес, но по-често това е причина поради недостатъчност. Изчерпването във всички режими може да възникне поради спад в нивото на горивото или поради запушване на игления клапан.
За да определите точния състав на работната смес, съветваме ви да отидете на сервиз и да измерите съдържанието на CO в отработените газове. И ако устройството покаже отклонение от нормата и не разбирате как да настройте карбуратора, тогава ви съветваме да се обърнете към услугите на специалист в областта.
Загуба на мощност от дизеловия двигател.
Можете да се уверите в неизправността на турбината, като отстраните разклонителните тръби към нея. Ако в тях има моторно масло, най-вероятно турбокомпресорът се нуждае от ремонт. Мощността на дизела може да падне поради повреда на някоя дюза. За откриване на неизправната, последователно откачвайте тръбите за гориво с високо налягане от дюзите.
Дизеловият двигател може да загуби мощност и да дими поради влошената работа на дюзите, като например, когато иглата на дюзата не приляга плътно (загуба на херметичност поради износване и дюзата излива горивото, вместо да го разпръсква). Но преди да развиете дюзите и да ги занесете на специалист за тестване под налягане, започнете с подмяната на филтрите (особено ако не сте ги сменяли отдавна).
В много съвременни дизелови двигатели в шумозаглушителя е монтиран филтър за твърди частици (за екологичните норми). С течение на времето се запушва със сажди и загар. Поради това, мощността на дизеловия двигател също спада. Тази неизправност може да бъде отстранена или чрез подмяна на заглушителя с нов, или чрез отрязване на ауспуха и отстраняване на филтъра за твърди частици. Естествено, след отстраняване на филтъра за твърди частици целостта на шумозаглушителя трябва да бъде възстановена. А токсичността на двигателя след отстраняването на филтъра ще се увеличи.
Е, друга често срещана причина за загубата на мощност от дизеловите двигатели, за която много шофьори не знаят - това е задръстената с мръсотия решетка от постъпващото в резервоара гориво. Много шофьори дори не знаят за какво е там. Нашето гориво по бензиностанциите е доста мръсно и първата бариера, която поема цялата мръсотия върху себе си, е именно мрежата в тръбата за наливане на гориво в резервоара.
Ако мрежата се запуши, горивната помпа под високо налягане се опитва да изпомпва горивото и мръсотията създава препятствие, а ако горивото попадне в системата, сместа е бедна във всички режими. Каква мощност да има, когато помпата и двигателят се надпреварват поне да не спрат.
Между другото, при определени режими, при подаване на газта, моторът може да спре, поради липса на гориво. За предпочитане е да почистите (изплакнете, продухате) мрежата от замърсяванията, а също за предпочитане е да направите същото и с резервоара за гориво.
След такава операция горивната система трябва да се обезвъздуши (за да се отстрани въздухът), а как да го направите, прочетете. Тук също е описано какво да направите, ако дизеловият двигател по време на пътуване внезапно спре и не може да бъде стартиран.
Това изглежда е всичко, ако си припомня някаква друга причина, от която е възможна загуба на мощност на двигателя, определено ще я добавим! Успех на всички.
Интензивната работа на автомобила води до бързото увеличаване на пробега му. В тази връзка техническото състояние на машината се влошава, особено ако не се грижим за нейните елементи и агрегати. Това се отнася не само за частите на окачването, но и за компонентите на двигателя.
Често автомобилните шофьори трябва да се справят с различни неизправности в двигателя, една от които е спадът в неговата мощност. Освен това, този неприятен симптом, като правило, се проявява внезапно. Вчера автомобилът отлично демонстрира своите скоростни качества, бързо ускорява и уверено покорява хълмовете, а днес изобщо не е бърз и пъргав, защото при набиране на скоростта, педалът за газта не слуша.
Много собственици си трошат главите, измисляйки си причините за спада в мощността на двигателя. За съжаление правилната диагноза - поради която е възникнал спад в мощността на двигателя - не е възможна веднага дори от опитните специалисти. Тази повреда трябва да бъде отстранена възможно най-бързо, за да се избегнат още по-сериозни последици и скъпи ремонти.
Основните причини за влошаване в тягата на двигателя са:
Запушен въздушен филтър - заслужава да се отбележи, че за подмяната на въздушния филтър са установени крайни срокове, изчислени за средните експлоатационни условия на превозните средства. През лятото, много автомобилисти доста често излизат извън града, където по правило преобладават черните пътища. Ако сте на път, гледайки периодично в огледалото за обратно виждане, ще забелязвате прашната следа, придружаваща вашия автомобил, и тогава бъдете готови за преждевременна смяна на филтъра.
Прекъсвания в електричеството - за електрическата част на машината отговаря блока за управление. Той контролира впръскването на горивната смес, отговаря за запалването й в точното време и следи за работата на всички сензори. Един от честите случаи, когато автомобилът губи мощността си, е попадането в цилиндрите на двигателя или твърде постна, или твърде богата горивна смес. Налице е неправилната работа на един или повече сензори. Диагностиката на двигателя ще помогне за справяне с проблема, в резултат на което параметрите на сместа се изясняват и на тяхна основа се правят изводи за причините водещи до неизправността.
Ако се наблюдава спад в мощността, когато двигателя загрее, то за поставянето на правилната диагноза също ще помогне диагностиката.
Затруднено функциониране на всмукателната и изпускателна система - неизбежно до спад в мощността водят различни препятствия, появяващи се по пътя на системата за всмукване и изпускане. Така, че в допълнение към запушения въздушен филтър, двигателят може да бъде „задушен“ и поради задръстения каталитичен неутрализатор.
Вътрешната му структура наподобява пчелна пита, която с течение на времето се запушва и затруднява преминаването на отработените газове. Отстраняването на проблема е възможно само след смяна на неутрализатора.
Неизправност в системата за запалване - често се наблюдава намаляване на мощността на двигателя поради факта, че свещите не осигуряват искра навреме. Забавянето в запалването неизбежно води до прекъсвания в работата на двигателя с вътрешно горене. Ако забележите не само спад в мощността на колата, когато набирате скорост, но и силна вибрация, идваща от двигателното отделение на празен ход, то тогава първото нещо, което трябва да проверите, е състоянието на свещите.
Ако някоя от тях се окаже неработеща, трябва да я подмените. Това обаче не винаги решава проблема. Поставянето на свещта само временно може да премахне неизправността, която ще се прояви отново след няколко дни. Тогава очевидно не става въпрос за свещите. Следващият елемент, който попада под съмнение, е кабелът под високо напрежение, който е свързан към неработещата свещ. Вероятно отвътре има частично прегаряне и кабелът работи само при нови свещи, без да изгаря. За отстраняване на повреда от този вид ще помогне поставянето на нови кабели, след което неизправността трябва да изчезне.
Нарушение във фазите на газоразпределителя - случва се така, че шайбата на разпределителния вал прескача един зъб на зъбния ремък, а фазите на разпределение на газта се разминават и това води до рязко влошаване в мощността на двигателя.
Работата на климатика - загубата на мощност може да се наблюдава, когато климатикът е включен. Този недостатък е типичен за много превозни средства и е особено забележим при автомобилите, които са оборудвани с литрови двигатели. Ако при изключен климатик колата демонстрира добра динамика и бързо ускорение, тогава няма причина да се притеснявате.
Проблеми с двигателя - може да се дължи поради неизправност в хидрокомпенсаторите, прогарянето на клапаните или поява на луфтове между тях.
Спадът в мощността, което се случва постепенно, може да бъде причинено от спад на компресията в цилиндрите. Това е повод за по-подробна проверка на двигателя и неговите вътрешни компоненти.
Във всеки случай, проблемът с намаляването на мощността на автомобила не може да бъде пренебрегнат. Трябва да знаете, че той ще се разраства всеки ден и ще създава условия за все повече неудобства и в крайна сметка двигателя ще се повреди. Навременната компютърна диагностика и щателна проверка на машината от квалифициран специалист ще ви помогне бързо да се отървете от неизправността.
Подмяната на свещите, кабелите за високо напрежение, въздушните филтри, разбира се, може да се извърши самостоятелно, ако възникне нуждата. Но ако след поставянето на новите части, поведението на превозното средство не се променя към по-добро, трябва да бъде изпратено за диагностика в специализиран сервиз, където опитните майстори да диагностицират причината за възникване на проблема с мощността на превозното Ви средство.