Акумулатор от t-auto.bg
Автомобилните акумулатори са от съществено значение за стартирането на автомобила. Те са известни като стартерни акумулатори и осигуряват натоварване на електрическата система от 30-230 А при напрежение 12 V. Те съставляват важна част от сектора на резервните части и консумативите.
Каква функция изпълнява вашия акумулатор?
Автомобилният акумулатор е конструиран така, че да подава мощен ток за ограничено време към стартера, за да стартира двигателя. Когато автомобилът е в движение, акумулаторът се зарежда с помощта на генератора. Когато двигателят е изключен, акумулаторът е основният източник на енергия за електрическите системи на автомобила, но това води до разхлабване на заряда му. Освен че активира двигателя, акумулаторът на автомобила има и други функции в автомобила:
Той съхранява и акумулира енергията, необходима за захранване на електрическите компоненти в автомобила. Той също така дава електричество на системата за запалване на автомобила (сензори, горивни инжектори, бобина, нагревател), като по този начин се подготвя автомобила за запалване.
Акумулаторът работи заедно с алтернатора, за да осигури енергия за електронните процеси в автомобила. С помощта на енергията от алтернатора могат да работят радиото, климатикът, USB и други устройства, както и светлините. Акумулаторната батерия осигурява аварийно захранване с електричество, в случай че алтернаторът е претоварен или спре да работи. Той поддържа напрежението и предпазва от повреда бордовия процесор и стартовия механизъм.
В комбинация с различни прекъсвачи и предпазни устройства акумулаторът контролира електрическия ток. Всяка допълнителна електрическа енергия зарежда акумулатора. С акумулатора във веригата изходният ток е по-регулиран и се променя по-бавно. Когато двигателят не е запален, акумулаторът задоволява нуждите от електричество на различни елементи на автомобила, като часовника, радиото, блока за управление и т.н.
Как функционира вашия акумулатор?
12V автомобилните акумулатори се състоят от шест клетки, свързани една след друга. Всяка от тези клетки има изходно напрежение от 2 до 2,1 V. За 6V акумулатор има три клетки, а за 24V акумулатор - дванадесет клетки. Клетките имат два електрода - отрицателен, изработен от олово, и положителен, изработен от оловен диоксид.
Отрицателният и положителният електрод са разположени в противоположна посока и са разделени от разделителни плочи. Те са затворени в електролит, който може да бъде течен или с желеобразна консистенция. Течният електролит се състои от около 35 % сярна киселина и 65 % дестилирана вода. Чрез електрохимична реакция химичната енергия се трансформира в електрическа.
Батерията отслабва, тъй като електродът реагира с киселината от електролита, образувайки оловен сулфат. Когато акумулатора се зарежда, протича обратният химичен процес - оловният сулфат се превръща в олово и оловен диоксид и възстановява електродите.
Какви типове стартов акумулатор се предлагат?
Според презназначението има два типа акумулатор:
- Стартов акумулатор - осигуряват краткотрайно подаване на силен ток за стартиране на двигателя. Наричат се още стартерни акумулатори или SLI (стартиране, осветление, запалване), тъй като те са тези, които стартират двигателя.
- Тягов акумулаторв – този вид акумулатор е с дълбок цикъл на работа, тъй като са предназначени да осигуряват по-нисък ток за по-дълго време. Плочите на тяговите акумулатори са изработени от масивно олово, което води до намалена контактна площ, но въпреки това са по-обемисти и по-големи от стартерните акумулатори.
Според обслужването има два типа акумулатор:
- Обслужваем акумуалтор - това са добре познатите оловно-киселинни акумулатори. За да се гарантира правилното им функциониране, трябва редовно да се проверяват плътността и количеството електролит. Когато нивото на електролита е ниско, трябва да се добави дестилирана вода, за да се допълни. Освен това, когато не са в употреба, скоростта им на разреждане е по-висока.
- Необслужваем акумулатор - предлагат се в три разновидности: гелов акумулатор, AGM акумулатор и калциево-калциеви. При тези, които не подлежат на обслужване, за да се измери плътността на електролита се използва ареометър - вграден индикатор. Той ще свети в зелено, когато плътността е нормална, в бяло или червено, когато е ниска. За допълнително подобряване на работата и живота на батерията се препоръчва да се почистват клемите и да се нанася литиева смазка, за да се избегне корозия. Тези батерии осигуряват по-дълъг живот, подобрена производителност, без разливане на електролит и с ниско ниво на саморазреждане.
Допълнителна информация за различните типове акумулатор
- Оловно-киселинният акумулатор с течен електролит, или "мокрите" клетки, е най-старият тип автомобилен акумулатор. Носещ съкращението SLI, което означава "Start, Light, Ignite" (стартиране, запалване, възпламеняване), той се състои от шест клетки, съдържащи разтвор на сярна киселина и вода, и при зареждане произвежда мощност от 12,6 волта. Този тип акумулатор е надежден при стартиране на двигатели и осигуряване на енергията, необходима за стандартните електрически компоненти на автомобила.Независимо от това е необходимо постоянно да се проверява нивото на електролита и при необходимост да се допълва с дестилирана вода, поради което е известен и като обслужваем акумулатор. Освен това той трябва да бъде монтиран във вертикално положение, за да се избегне изтичане на електролитния разтвор. Ако акумулаторът претърпи дълбок разряд, животът му значително се съкращава.
- Калциевите акумулатори са усъвършенствани варианти на традиционните оловно-киселинни батерии. Тези разновидности често включват оловно-калциево-сребърни плочи вместо традиционните компоненти. Те не се нуждаят от редовна поддръжка, по-малко уязвими са от корозия и екстремни температури и изискват по-високо напрежение на зареждане. За съжаление, може да настъпи сулфатизация на плочите и да доведе до разпадане на акумулатора.
- Акумулатор EFB са специално разработени батерии с мокри клетки, които предлагат превъзходни характеристики. Използва се електролитна течност, но клетките са запечатани и не се изисква поддръжка. Тези батерии имат двойно по-голяма издръжливост от типичните батерии, като могат да издържат до 85 000 цикъла в сравнение с 30 000 цикъла при обикновените батерии. Това ги прави чудесен избор за автомобили, в които е инсталирана старт-стоп технология.
- Гелов акумулатор е разработен така, че да е устойчив на разливане. Електролитът в тези батерии е поставен във формата на гел, поради което те често се наричат батерии със сухи клетки или сухи батерии. Разликата между гел-акумулатор и акумулатор с течен електролит се състои в това, че в оловните плочи се използва калций като алтернатива на антимона, а силициевият диоксид се комбинира с електролита, за да образува гел. Този тип батерии имат продължителен жизнен цикъл и са устойчиви на вибрации и удари. Въпреки това те се заменят с батерии, създадени по технологията AGM.
- Батериите от абсорбиращо стъкло или абсорбиращи стъклени батерии, наричани още AGM акумулатор, са VRLA батерии, създадени за нуждите на съвременната автомобилна индустрия. Те приличат на акумулатори с течен електролит, но съдържат сепаратор от фибростъкло, който съдържа електролита в близост до електродите. AGM акумулаторите се отличават с по-впечатляващи характеристики от мокрите и геловите си аналози; те се зареждат до пет пъти по-бързо, имат до три пъти по-дълъг живот и са идеални за автомобили, които използват старт-стоп системи и технология за възстановяване на спирачната енергия. Единственият потенциален недостатък е цената, която е много по-висока от тази на конвенционалните батерии.
- Литиево-йонните акумулатори станаха популярни за използване в хибридни и електрически автомобили, тъй като имат по-голям капацитет и се зареждат по-бързо. Освен това те са по-леки от конвенционалните батерии, което е от полза за електромобилите, тъй като намаляването на теглото увеличава пробега с едно зареждане. За съжаление, тези батерии струват повече от оловно-киселинните, но имат по-дълъг живот, като повечето производители предлагат гаранция от пет до осем години, а батериите издържат до две десетилетия. Освен това литиево-йонните акумулатори могат да се рециклират, което ги прави екологичен избор.
- Никелово-металните хибридни батерии (NiMH) се използват най-често в хибридните автомобили и някои електрически превозни средства. В сравнение с литиево-йонните и оловно-киселинните батерии NiMH имат по-дълъг цикъл. Недостатъците на NiMH обаче включват висока степен на саморазряд, скъпа цена и отделяне на прекомерно количество топлина при високи температури. Затова NiMH батериите се използват предимно в хибридни автомобили.